Technologie voor persoonlijke 24-uurs zorg
In de Bloemendaalse Zorgvilla Fleurage Residences wonen en verblijven ouderen op hun eigen manier met de zekerheid van persoonlijke 24-uurs zorg. De centraal gelegen villa, een karakteristiek landhuis uit de achttiende eeuw, maakt het moeilijk om niet onder de indruk te zijn. “Het komt er niet op aan hoe oud wij zijn, maar hoe we oud zijn” is het motto van Fleurâge. Wij zijn er trots op dat NCT daaraan bij mag dragen door de implementatie van technologie.
ZORG DAG EN NACHT
Het leveren van persoonlijke zorg 24 uur per dag vraagt veel van zorgprofessionals. Technologie moet hen ondersteunen om zorg op maat te kunnen leveren. We zijn gestart met een nulmeting om in kaart te brengen welke behoeften er zijn en aan welke functionele eisen systemen moeten voldoen. NCT verzorgt een deel netwerkinfrastructuur, telefonieoplossing (smartphones) en installeerde gebruiksvriendelijke, maar vooral betrouwbare, verpleegoproepsysteem (VOS). De zorgoplossing geeft bewoners meer vrijheid en vergroot zelfredzaamheid. Maar de implementatie helpt vooral de zorgprofessionals en medewerkers van ondersteunende diensten bij het beheersen van de werkdruk en het leveren van zorg op maat.
VRIJ BEWEGEN, OOK BUITEN
In de prachtige tuin van de zorgvilla is het heerlijk toeven voor de bewoners. Dankzij de draagbare zender, die gebruik maakt van BLE, zijn ze ook buiten in de grote tuin verzekerd van hulp wanneer het nodig is. Op een smartphone ontvangt de zorgprofessional het alarm met de locatie van de bewoner die hulp nodig heeft. Dit ondersteunt het team bij het leveren van zorg op persoonlijk niveau, binnen én buiten.
ALTIJD BEREIKBAAR
Snel en makkelijk telefonisch communiceren is voor een zorginstelling als Fleurage noodzakelijk. Door gebruik te maken van smartphone voor de zorg en een VoIP oplossing is de bereikbaarheid van de medewerkers altijd goed. Maar het geeft ook de flexibiliteit die nodig is gezien de wisselende roosters en diensten.
GEBRUIKERSTRAINING (ADOPTIETRAINING)
Een belangrijk onderdeel van de implementatie van nieuwe technologische oplossingen is het trainen van de gebruikers. Technologie werkt alleen voor de zorg als de gebruikers daadwerkelijk ervaren dat het iets voor hen kan betekenen. Door in kleine groepjes uitleg te geven over het nieuwe verpleegoproepsysteem, de smartphones en bijbehorende applicaties is er genoeg ruimte voor interactie en het stellen van vragen. In een veilige omgeving de nieuwe systemen testen en uitproberen helpt de gebruikers vertrouwen te krijgen in de werking van de technologie. En ook is het voor teams een prettig moment om de processen met betrekking tot zorgalarmering samen door te lopen.